Ny studie beskriver mekanismen bakom behandlingsrelaterad smärta vid immunkemoterapi

PD-1/PD-L1-hämmare förvärrar neuropatisk smärta inducerad av paclitaxel. Forskare har fått en ny förståelse för mekanismen bakom smärta relaterad till immunkemoterapi, ett fynd som kan förbättra smärthanteringen inom flera sjukdomsområden.

Tidigare studier har redan visat hur kombinationen av immunterapi och paclitaxel kan höja smärtnivån hos cancerpatienter, förmodligen på grund av neurotoxicitet. Den nya studien kombinerar grundforskning med kliniska data och undersöker rollen av anti-PD-1 och anti-PD-L1 i utvecklingen av denna typ av behandlingsrelaterad smärta, vilken ofta leder till att behandlingen avbryts. Studien publicerades i Cancer Immunology Research i november 2022.

– Den omedelbara konsekvensen av vår forskning är att läkare som ger denna kombinationsbehandling kan identifiera patienter med smärta och vidta åtgärder som undviker problemet, som till exempel att ersätta paclitaxel med ett annat läkemedel, säger en av studiens författare i ett pressmeddelande, Alexandre Maganin från University of São Paulo.

Enligt studiens författare blockerar immun-checkpoint-hämmare interaktionen mellan de PD-L1-proteiner som finns i immunsystemet och de PD1-receptorer som finns i nervcellerna. Utan inblandning av immun-checkpoint-hämmare begränsar denna interaktion utvecklingen av neuropatisk smärta orsakad av den skada som cellgiftet gör på nervsystemet. Därför kan ett tillägg av en immun-checkpoint-hämmare i en kombinationsbehandling medföra att neuropatin intensifieras, vilket patienterna upplever som smärta, domningar, stickningar, känslighet eller kyla i händer, armar och ben.

– Den väsentliga rollen som denna synergi mellan PD-L1 och PD-1 spelar när det kommer till hantering av smärtor har aldrig tidigare visats så tydligt, säger studiens förstaförfattare, Carlos Wagner Wanderley, i samma pressmeddelande.

– Vår upptäckt, att denna neuroimmuna interaktion kan lindra neuropatisk smärta i samband med cancerbehandling kan också användas för att undersöka mekanismen i andra sjukdomsmodeller, tillägger Wagner Wanderley, som också han är från University of São Paulo.