Sju faktorer ökar mortalitetsrisken för lungcancerpatienter med covid-19

Lungcancerpatienter har visat sig ha större risk att dö om de smittas med covid-19 jämfört med befolkningen i allmänhet. En internationell studie har nu identifierat sju faktorer som är särskilt viktiga för lungcancerpatienters risk för död om de drabbas av covid-19-infektion.

- Trots pågående immuniseringskampanjer och ökad kapacitet, kommer SARS-CoV-2 fortsätta att negativt påverka kontinuiteten i behandlingen av patienter med cancer, åtminstone till en viss del. Vi har skapat ett omfattande och kraftfullt prognossystem som kan bli ett användbart verktyg för kliniker, säger en av huvudförfattarna bakom studien, Alessio Cortellini från Imperial College London, England, i ett pressmeddelande.

studien, publicerad i Journal of Thoracic Oncology, analyserade forskarna data från The Thoracic Cancers International COVID-19 Collaboration (TERAVOLT), som är ett globalt register etablerat i mars 2020, för att studera effekterna av covid-19-infektion hos patienter med lungcancer. I studien deltog totalt 114 centra i 19 länder, varav 92 centra bidrog med data. Patienterna hade alla en covid-19-diagnos och antingen icke-småcellig lungcancer, småcellig lungcancer, mesoteliom, tymuscancer eller andra neuroendokrina tumörer med ursprung i lungorna.

Fram till den 15 april 2021 hade forskarna utvärderat 1 491 patienter från 18 länder. Med en genomsnittlig observationsperiod på 42 dagar rapporterade forskarna totalt 361 incidenter och en dödlighet (alla orsaker) på 24,2 procent. De identifierade därefter sju huvudorsaker till dödsfall från mer än 70 analyserade faktorer. Huvudorsakerna var: ECOG-PS (OR 2,47 1,87-3,26), neutrofilantal (OR 2,46 1,76-3,44), serum-prokalcitonin (OR 2, 37 1,64-3,43), tumörstadium vid covid -19 diagnos (OR 1,97 1,46-2,66), utveckling av pneumoni (OR 1,95 1,48-2,58), c-reaktivt protein (CRP) (OR 1,90 1,43-2,51) och ålder (OR 1,71 1,29-2,26). Av de sju orsakerna, hade låga ECOG-PS-poäng den starkaste korrelationen med risk för död vid infektion med covid-19.

Studien inkluderar inte effekten av COVD-19-vaccination, men TERAVOLT-databasen har nyligen uppdaterats för att samla in information om vaccinationsstatus, samt information om de specifika varianterna. Forskarna planerar nu att göra en separat analys med den nya datan.